Pescăruşul

Vanzarea pentru acest eveniment s-a terminat pe data de 9 ianuarie 19:00.

de A.P. Cehov

Traducere: Raluca Rădulescu
Scenografie: Velica Panduru
Asistent scenografie: Gabi Albu,Clara Ștefana
Director de imagine: Marius Panduru
Asistent imagine: Marius Donici
Muzica: Rèmi Billardon
Regia tehnică: Adrian Ionescu

Data premierei: 14.05.2022

Durata: 2 h 40 min / Pauză: Nu

Varsta: 16+

Bilete: 80 lei / 60 lei / 30 lei

20 lei (cu reducere pentru elevi, studenți)

Spectacol nerecomandat minorilor sub 16 ani: scene care îi pot afecta emoțional, nuditate, scene cu conotație sexuală.

 

E nevoie de o anumită doză de curaj pentru a propune un nou spectacol cu „Pescărușul” lui A.P. Cehov după atâtea montări dedicate acestei piese. Cum mai poate fi citit astăzi Cehov, după atâtea vizitări și re-vizitări ale operei sale dramatice, care a fascinat mereu mari regizori străini și români? Și totuși, Cehov cel de ieri nu este echivalent cu Cehov cel de azi, fiindcă poate fi explorat necontenit, reinterpretat potrivit momentului, viziunii și necesității contextului diverselor epoci.  

Regizorul Eugen Jebeleanu, una dintre cele mai puternice voci ale noii generații, aduce pe scena Sălii „Ion Caramitru” a TNB un spectacol cu „Pescărușul” într-o viziune extrem de personală și provocatoare, propunând un teatru al „frământărilor și vulnerabilităților”.  O distribuție de excepție, căreia i se alătură scenografa Velica Panduru, directorul de imagine Marius Panduru și muzicianul Rémi Billardon, propun o experiență imersivă într-o realitate teatrală hipnotică, augmentată de proiecții video și muzică, cu câteva scene interpretate în limbi străine (dar cu supratitrare în limba română),  cu momente de un ritm frenetic, un amestec de pasiune, cruzime, disperare de a trăi - pe scurt, o viziune contemporană, surprinzătoare asupra unei celebre piese clasice.

 

„Ce necesitate găsește teatrul în contextul tragic al unui război? Ce gen de teatru ne reprezintă azi? Unde se întâlnește discursul artistului cu cel al cetățeanului? Care poate fi manifestul nostru de azi pe un text scris acum mai bine de 100 de ani? Cum se fabrică ficțiunea si cum transformăm lumea prin scuturarea teatrului?

Într-un context în care lupta pentru a cuceri teritorii este acută, Pescărușul lui Cehov în această viziune regizorală este un gest teatral ca o reacție la atrocitățile din jurul nostru, care chestionează conținutul și forma teatrului contemporan autohton și european, folosind un dispozitiv scenografic minimal la intersecția dintre teatru și film și elaborând un procedeu de convenție teatrală în care identitatea actorului se confundă cu cea a personajului.

 «Eu sunt vinovat! Am scăpat din vedere ca doar câțiva aleși pot să scrie și să joace piese pe scenă. Iar eu am spart monopolul ». Aceste vorbe ale personajului central, Treplev, reflectă perspectiva concepției regizorale și filtrul de lectură al acestei montări pe textul cehovian. Pescărușul este un spectacol care arată culisele teatrului, conflictele dintre generații în confruntarea de idei și teatralități care zdruncină convingerile și clișeele stereotipate ale reprezentării oamenilor pe scenă.” Eugen Jebeleanu

Regizor de teatru și film, Eugen Jebeleanu face naveta între România și Franța, unde locuiește de peste 10 ani. La Paris a înființat Compagnie des Ogres, ale cărei spectacole sunt jucate în orașe din toată Franța și selectate la cele mai importante festivaluri de teatru din Europa. În 2020, Eugen Jebeleanu a primit Premiul Uniter pentru cel mai bun regizor cu „Itinerarii. Într-o zi, lumea se va schimba”.

Debutează în cinematografie cu lungmetrajul „Câmp de maci”, a cărui premieră a avut loc în 2021, în cadrul Festivalului de Film Transilvania Cluj-Napoca, unde a obținut Premiul pentru regie. Premiera internațională a filmului a avut loc la Festivalul Internațional Tallinn Black Nights și a câștigat mai multe premii internaționale.

 

Credit foto afiș - Irina Artenii 

Foto de Irina Artenii și Florin Ghioca

 

Partenerii spectacolului: